6 TIPS TIL AT FÅ HELT STYR PÅ GDPR


Fra d. 25. maj 2018 blev reglerne om indsamling af personfølsomme data skærpet.
Derfor er det vigtigt for din virksomhed at have styr på, hvordan og hvorfor I indsamler data om jeres besøgende – både i forbindelse med hjemmesiden, men også gennem nyhedsbreve, medlemskartotek, betalingskort osv.

 

Vi giver dig seks hurtige tips til at stå stærkere ift. GDPR-lovgivningen.

SEKS TIPS TIL DIN VIRKSOMHEDS PERSONDATAINDSAMLING

1. Opdater din hjemmesides cookie- og privatlivspolitik

Der stilles strengere krav til, at du i et klart og tydeligt sprog forklarer brugerne af din hjemmeside og dens ydelser, hvilke data du indsamler og til hvilket formål. Du kan med fordel beskrive disse i et separat afsnit om persondata- og cookie-politik med direkte links fra din footer, så det er nemt for dine besøgende at tilgå.


2. Vær troværdig i din kommunikation om persondata

Der vil fortsat være øget fokus på behandlingen af personfølsomme data, så gør det tydeligt for den besøgende, hvilke procedurer I har i din virksomhed. Du kan med fordel skrive kontaktoplysningerne på den person, som er persondataansvarlig i virksomheden, så de besøgende hurtigt kan få hjælp.


3. Benyt SSL

Hvis din hjemmeside ikke allerede benytter SSL (kryptering), der via HTTPS viser hjemmesiden som ’Sikker’, så er det nu, du skal få det gjort. Det vil både betyde bedre søgemaskinerangering, men det vil også give brugerne tryghed for, at deres data behandles fortroligt.


4. Overvej brugen af tredjepartsplugins

Vi har haft en tendens til at plastre vores hjemmesider til med tredjeparts-plugins, enten til leadgenerering, annoncering, nyhedsbrevstilmelding, heatmaps mv. Som hjemmesideejer bør du kraftigt overveje, om du er ansvarlig for at sende personoplysninger til tredjepart, og dermed også, hvorvidt de er strengt nødvendige for din forretning?


5. Altid aktivt tilvalg ved markedsføring

Markedsføringsloven og GDPR kræver, at der altid skal være et aktivt tilsagn om samtykke til brug af data til fremtidig markedsføring. Det er ok med en checkboks, den må bare ikke være udfyldt på forhånd. Og husk: Det skal være lige så let at trække samtykket tilbage, som det er at give det.


6. Indsamler du mere, end du har brug for?

Er din kontaktformularer fyldt med obligatoriske felter? Bruger I reelt de data til noget? Hvis ikke, så ta’ det ud, der ikke bruges. Det vil både gøre det nemmere at overholde GDPR, men vil sikkert også generere flere leads.

HVORDAN KAN VI
HJÆLPE DIG?

Kontakt webudvikler Bo, hvis du har spørgsmål til GDPR.

Bo er Umbraco Master, og til dagligt forvandler han tunge koder til brugervenlige og flotte hjemmesider – enten ud fra en skabelon eller skræddersyet til dine behov.

 

Bo
BO JACOBSEN

Mail: bj@synergi1.dk
Tlf.: 70 27 90 03